تناسب اندام

راه های رسیدن به تناسب اندام/ ورزش مناسب/ رژیم ایده آل

تناسب اندام

راه های رسیدن به تناسب اندام/ ورزش مناسب/ رژیم ایده آل

با وعده‌های غذایی لاغر شوید!!!

یک متخصص تغذیه گفت: حجم غذا موجب کاهش یا افزایش میزان وزن نمی‌شود، بلکه این کالری غذاهاست که بر وزن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه باور عموم مبنی بر چاق کنندگی برنج نادرست است، افزود: برخی افراد با این تصور نادرست که حذف برنج موجب کاهش وزن می‌شود، آن را از وعده غذایی خود حذف و در مقابل مواد غذایی دیگری را جایگزین آن می‌کنند؛ در حالی که کالری پنج قاشق غذاخوری برنج با یک زیتون برابر است و در رژیم غذایی باید کالری غذاها مورد سنجش قرار گیرد، نه نوع ماده غذایی.


باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


این متخصص تغذیه با بیان اینکه در رژیم غذایی باید برای تمام مواد غذایی کالری‌سنجی انجام شود، خاطر نشان کرد: کاهش وزن تنها زمانی مؤثر است که محدودیتی برای حذف غذاها ایجاد نکنیم و در یک رژیم خوب، الگوی غذایی افراد به هیچ عنوان تغییر داده نمی‌شود؛ بلکه رفتار غذایی تغییر می‌کند و افراد می‌توانند میهمانی بروند یا در خانه غذای مورد علاقه خود را مصرف کنند.

حیدری با اشاره به اینکه در رژیم کاهش وزن، حذف مواد غذایی یا وعده‌های غذایی مدنظر نیست؛ زیرا در این صورت کاهش وزن صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: رژیم غذایی معمولا بر اساس وضعیت فعلی غذا خوردن فرد تنظیم می‌شود و بر اساس سنجش وزن و قد، کالری مورد نیاز وی در قالب گروه‌های غذایی مانند لبنیات، نان و غلات و گوشت در برنامه غذایی گنجانده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گروه غذایی نان و غلات شامل برنج، ماکارونی، انواع سوپ‌ها، شیرینی‌ها و بیسکوئیت‌ها است و فرد باید بداند در یک روز چقدر مجاز است از این مواد در برنامه غذایی خود استفاده کند. گاهی می‌توان مواد غذایی را جایگزین کرد؛ برای نمونه معادل پنج قاشق غذاخوری برنج ماده غذایی دیگری مانند بلغورها، سوپ‌ها، ماکارونی، انواع ذرت و آش را مصرف کرد؛ یک کف دست نان با پنج قاشق برنج برابر است و گاهی افراد با کاهش یا حذف برنج، نان را جایگزین می‌کنند.

این متخصص تغذیه افزود: 60 گرم گوشت معادل چند قاشق حبوبات است. میزان مصرف مرغ و گوشت در وعده‌های غذایی نهار و شام مشخص است و کالری یک لیوان شیر با دو لیوان دوغ برابری می‌کند و حتی حد استفاده از بستنی نیز در یک رژیم غذایی مؤثر در کاهش وزن تعریف شده است. در مصرف میوه‌ها نیز معادل‌سازی شده است برای نمونه چند عدد گیلاس با یک سیب برابر است و همان طور که می‌بینید هیچ ماده غذایی حذف نمی‌شود.


باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


حیدری ادامه داد: کمپینی تحت عنوان روبان ارغوانی توسط گروه مشاورین تغذیه و رژیم درمانی ماندگار پایه‌گذاری شده است و روشی خلاقانه برای کاهش وزن است. در این کمپین چند گام برای کاهش وزن تعریف شده که بدون گذر از یک گام با نمره قبولی نمی‌توان وارد گام بعدی شد.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی و اصلاح رفتارهای نادرست تغذیه‌ای، آشنای با گروه‌های غذایی و تنظیم کالری مناسب روزانه جهت کاهش وزن، اجرای رژیم‌های تخصصی سم‌زدا بر اساس طبع مزاج شخص و ورزش و تغذیه و تناسب اندام از جمله گام‌های کمپین ارغوانی برای داشتن یک رژیم سالم غذایی است.

این متخصص تغذیه با اشاره به تأثیر ورزش بر کاهش وزن گفت: متاسفانه باورهای نادرستی در خصوص کاهش وزن و ورزش وجود دارد؛ در حالی که گام نخست برای کاهش وزن اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای است. برخی گمان می‌کنند ورزش‌های سخت که موجب عرق کردن می‌شود در کاهش وزن مؤثر است، اما این شیوه ورزش‌ در رژیم‌های کاهش وزن جایگاهی ندارد.

حیدری با بیان اینکه معمولا وزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، ایروبیک و شنا کردن به کاهش وزن کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در هنگام ورزش، چربی سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که پیاده‌روی حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد، اما به صورت کلی ورزش معجزه چندانی در کاهش وزن ندارد و یک ساعت پیاده‌روی معادل سوختن 60 کیلوکالری است که با مصرف یک میوه یا یک لیوان شیر بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ورزش به عنوان یک عامل کمکی در کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود و کمک می‌کند وزن کاهش یافته بازنگردد. در مجموع رژیم غذایی و ورزش مکمل یکدیگر هستند.

6 غذای محبوب لاغرها

«چی بخورم که لاغر بشم؟» چند بار در عمرتان این سوال را از خودتان پرسیده اید؟ آیا جوابش را پیدا کرده اید یا هر بار سرتان به سنگ خورده و حتی یک کیلو هم از کوه چربی هایی که در شکم، ران، پهلو و... دارید، کم نشده است؟ شاید بد نباشد به جای پرسیدن این سوال که کم کم دارد به یکی از مهم ترین سوالات بدون جواب تاریخ تبدیل می شود، از روی دست افراد لاغر تقلب کنید و ببینید که آنها برنامه غذایی روزانه خود را چگونه می چینند و چه می خورند یا چه خوراکی هایی را نمی خورند. لازم نیست از همین حالا دهان تان را جمع کنید و بگویید که «اَه، من اصلا هویج و کرفس دوست ندارم!» چون راه تناسب اندام این افراد فقط در خوردن سبزیجات نیست.


اتوبار و باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


لبنیات

بله، به همین سادگی! لبنیات می تواند شما را لاغر کند. اگر دارید با خودتان فکر می کنید که پس چرا شما با خوردن لبنیات لاغر نمی شوید، بهتر است یک بار دیگر به برچسب محصولات لبنی که می خرید، نگاه کنید.

تعجب نکنید ولی آمارها نشان می دهد که عموم افرادی که دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، شیر و ماست پرچرب مصرف می کنند. پیشنهاد یک لیوان شیر کم چرب به اینجور آدم ها درست مثل این است که دور از جان شان، یک لیوان زهر تعارف شان کرده باشید! محققان دانشگاه هاروارد به تازگی و با بررسی 7000 فرد بالغ و بزرگسال به این نتیجه رسیده اند که افرادی که حداقل دو بار در روز شیر و لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده می کنند 37درصد کمتر از دیگران شانس چاقی دارند.

چرا لبنیات در رفع یا پیشگیری از چاقی موثر است؟ پاسخش خیلی ساده است؛ شیر و محصولات لبنی به دلیل داشتن کلسیم، متابولیسم چربی ها را در بدن بهبود می بخشند و باعث می شود که حجم چربی آزادشده از بدن شما بیشتر شود. یک خبر خوب هم برای کسانی که دچار چاقی شکمی هستند؛ چند بررسی دانشگاهی نشان داده است که مصرف روزانه لبنیات کم چرب به تو رفتن شکم و خلاص شدن از شر شکم چند طبقه کمک می کند.


 باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


جو دو سر

در حالی که شما با خوردن محصولات تهیه شده از آرد گندم سفید یا برنج خودتان را چاق می کنید، افراد لاغر صبح خود را با خوردن جو یا جوی دوسر آغاز می کنند. آدم های لاغر می دانند که خوردن جو در ابتدای صبح متابولیسم را تحریک کرده و باعث می شود مدت زمانی طولانی سیر بمانید در نتیجه دیگر وسط روز به خوردن هله هوله های پرکالری روی نمی آورید تا هرطور شده آتش گرسنگی شدیدتان را فرو بنشانید.

مطالعه ای که به تازگی انجام شده نشان می دهد افرادی که در روز کمتر از شش گرم فیبر می خورند، در مقایسه با افرادی که روزانه 11 گرم فیبر می خورند، در هر سال حدود 5 کیلوم چاق تر می شوند. درضمن برای تامین این میزان فیبر لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید چون خوردن یک کاسه جو دوسر همراه با یک مشت کوچک بادام و چند برش موز، 11 گرم فیبر را در کسری از ثانیه به بدن تان می رساند. اگر رژیم کاهش وزن گرفته اید، پیشنهاد می کنیم که حتما محصولات تهیه شده از جو را در برنامه غذایی تان بگنجانید چون خوردن جو جلوی هوس های غذایی را می گیرد و به لاغر راحت تر کمک می کند.

آووکادو

اگر با خودتان فکر می کنید که آووکادو چرب تر از آن است که باعث کاهش وزن شود، بهتر است از زاویه دیگری به این میوه پرخاصیت نگاه کنید. مقاله ای که اخیرا در یکی از معتبرترین ژورنال های علمی تغذیه منتشرشده، نشان می دهد که خوردن یک نصفه آووکادو در وعده ناهار باعث می شود که هوس خوردن شیرینی و دسر و تنقلات به این زودی ها به سرتان نزد. چربی های غیراشباغ موجود در آووکادو که جزو سالم ترین چربی های دنیا هستند، قند خون شما را ثابت نگه می دارد که کلید مبارزه با گرسنگی است.

فلفل چیلی

مدام هوس شیرینی، شکلات، اسنک های چرب، شور یا شیرین می کنید و نمی دانید چطور باید خودتان را از این هوس های وقت و بی وقت خلاص کنید؟ راه حلش فلفل چیلی است. مطالعات مختلف حاکی از آن است که در فلفل چیلی ماده ای به نام «کپسایسین» وجود دارد که متابولیسم را بالا می برد و باعث می شود کالری بیشتری در طول روز بسوزانید. علاه بر این متخصصان تغذیه می گویند خوردن این نوع فلفل می تواند اشتهای شما را برای ناخنک زدن به انواع و اقسام خوراکی های چرب، شور و شیرینی فرو بنشاند که با آرامش خیال بیشتری رژیم بگیرید و به وزن مناسب تان برسید.

چای سبز

به جای نوشابه و قهوه یا نسکافه، افراد لاغر عادت به نوشیدن چای سبز دارند و سرشان برود هم این عادت شان ترک نمی شود! به لطف ماده ای به نام«کانچین» که درچای سبز وجود دارد، شما می توانید لاغر شود و در ضمن این لاغری با مداومت در مصرف چای سبز، کاملا تضمین شده است. چون محققان ژاپنی در بررسی های جدیدشان به این نتیجه رسیده اند که آن گروه از افرادی که در روز 5 فنجان چای سبز می خوردند در مقایسه با افرادی که روزانه فقط یک لیوان از این چای می نوشند، سریع تر و بیشتر لاغر می شوند. دوست دارید بدانید معجزه کانچین در کاهش وزن چیست؟ این ماده طبیعی که در چای سبز به وفور یافت می شود میزان انرژی را که بدن در طول روز مصرف می کند، افزایش می دهد که نتیجه طبیعی اش کاهش وزن است.

آجیل

نترسید! نمی خواهیم شما را چاق تر از این چیزی که هستید کنیم، ولی خیال تان راحت باشد که خوردن آجیل به اندازه درست و اصولی نه تنها شما را فربه تر نمی کند، بلکه به عنوان یکی از روش های لاغری و رسیدن به تناسب اندام محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که عادت به خوردن روازنه آجیل دارند نسبت به کسانی که دانه های روغنی در میان وعده شان جای ندارند، باریک اندام تر هستند و راحت تر می توانند در مقابل گرسنگی و هوس های غذایی مقاومت کنند. پروتئین و فیبر موجود در آجیل، معده را پر می کنند و باعث می شوند که مدت طولانی سیر بمانید. البته بهتر است بادام، بادام زمینی و پسته را امتحان کنید که کالری و چربی کمتری دارند.

شکلات

خیلی بهتر از آن است که واقعی به نظر برسد؟ نگران نباشید، خواب نیستید بلکه این پیشنهاد کاملا واقعی است. تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که به صورت روتین شکلات می خورند، نسبت به کسانی که شکلات دوست دارند ولی به خاطر احساس گناه سراغش نمی روند تا شاید به این وسیله وزن کم کنند، لاغرتر هستند.

علتش این است که اگر احساس گناه را از برنامه غذایی خود حذف کنید، به راحتی می توانید مقدار مصرف تان را در حد اعتدال نگه دارید، اما اگر مدتی خودتان را از خوراکی مورد علاقه تان محروم کنید، مطمئنا وقتی سراغش بروید اصلا نمی توانید جلوی خودتان را بگیرید و بیشتر می خورید تا وقتی که آن میل درونی کاملا ارضا شود. از طرف دیگر شکلات به ترشح ترکیبات آرامبخش مانند سروتونین و دوپامین کمک می کند. پس وقتی آرامش داشته باشید، کمتر احتمال دارد که کنترل خود را برابر یک سری از خوراکی ها از دست بدهید.

باربری بارسلون اولین و معتبر ترین شرکت حمل و نقل و باربری در تهران با ارائه خدمات در کلیه مناطق تهران بزرگ

اتوبار بارسلون

باربری بارسلون با چندین سال تجربه در زمینه حمل بار شهری و بین شهری آمداه خدمت رسانی به همشهریان عزیز تهرانی میباشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای اتوبار بارسلون تماس حاصل نمایید .

22149545 - 88563350 - 44849865

اسفناج

لابد شما هم شینده اید که افزایش مصرف سبزیجات در برنامه غذایی روزانه می تواند به کاهش وزن کمک کند. می دانیدلاغرها چه سبزی ای را بیشتر از همه تحویل می گیرند؟ اسفناج آن سبزی معجزه آسایی است که به لاغری کمک میکند و علتش هم تنها فیبر موجود در این سبزی نیست، بلکه آهن موجود در اسفناج نیز باعث می شود که سطح انرژی شما در طول روز بالا بماند. اگر اسفناج را در قالب سالاد همراه ناهار مصرف کنید، بعدازظهرها انتخاب های غذایی بهتری خواهیدداشت.

این غذاها چاقی شکمتان را بدتر می‌کنند

برخی از غذا‌ها هستند که به صورت چربی یک راست در شکم شما می‌نشینند و سبب ایجاد اضافه وزنی تقریبا فوری دقیقا در همان جایی می‌شود که شما نمی‌خواهید.


اتوبار و باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


این نوع افزایش وزن که «بافت چربی عمیق» است و باعث چاقی شکمی شما می‌شود، همان است که هنگامی در استخر لباس‌ شنا می‌پوشید، موجب خجالت شما می‌شود. اما این افزایش وزن همچنین می‌تواند به مشکلات جدی‌تری نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر منجر شود.

جایی که بدن کالری‌ها را ذخیره می‌کند وابسته به هورمون‌های شما است و برخی غذا‌ها موجب آغاز یک واکنش هورمونی دقیق و تجمع چربی در شکم شما می‌شوند.

خوشبختانه پژوهشی جدید درزمینه «رژیم غذایی شکم صفر (Zero Belly Diet) از دیوید زینچنکو نویسنده کتاب پرفروش The Abs Diet، شش غذای رایج که شورا به چربی شکمی تبدیل می‌شوند (insta-belly foods) را به همراه چند غذای جایگزین مبتکرانه برای کمک به برآورده کردن خواسته‌های غذایی شما بدون داشتن شکمی برآمده را معرفی می‌کند.

نوشابه‌های گازدار رژیمی


 باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


اگر می‌خواهید تناسب‌اندام خود را دوباره به دست بیاورید، بایستی مصرف نوشابه‌های شیرین را کاهش دهید و آن‌ها را با نوشابه‌های رژیمی جایگزین کنید. آیا این کار درست است؟ نه، مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر یا دور شکم بزرگ‌تر را نشان داده‌اند. علاوه بر این مطالعه منتشرشده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری چربی‌ها شکمی هستند. اما چرا؟

پژوهشگران تصور می‌کنند که مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی میزان کالری که با مصرف این نوشیدنی‌ها صرفه‌جویی می‌کنند را زیاد‌تر برآورد می‌کنند و بنابراین بیشتر از حد معمول غذا می‌خورند.

به‌ جایش بنوشید:

چای سفید (یک نوع چای چینی اندکی اکسید‌شده از جوانه‌ها و برگ گیاه چای) و بر اساس یک بررسی منتشرشده در ژورنال «تغذیه و متابولیسم»، این نوع چای از تشکیل سلول‌های چربی جدید ممانعت و به بدن در سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید کاهش وزن خود را تسریع کنید، به چای سفید و چهار چای جادویی دیگر، چای زرشک، چای پوئر (نوعی چای سیاه تخمیرشده چینی)، چای اولونگ (نوعی چای نیمه‌تخمیرشده چینی)، چای روبوز (یک دم‌نوش رایج در آفریقای جنوبی) روی‌آورید.

سیب‌ زمینی سرخ‌ کرده

هر غذایی کربوهیدراتی مملو از چربی موجب افزایش وزن شما می‌شود اما چیزی تقریباً جادویی درباره اثر سیب‌زمینی سرخ‌کرده بر سیستم ذخیره چربی بدن شما وجود دارد. یک پژوهش ۲۰ ساله در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند، هر ۴ سال بیش از یک کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. در طی دوران مطالعه افراد مصرف‌کننده سیب‌زمینی سرخ‌کرده به‌تنهایی حدود ۷ کیلوگرم وزن از خوردن این سرخ‌کردنی‌ها به دست آورده بودند.

به‌جایش بخورید:

سیب‌زمینی شیرین سرخ‌کرده خانگی. یک سیب‌زمینی شیرین را از طول به تکه‌های باریک برش زده، کمی روغن نارگیل مخصوص پخت‌وپز (نوعی چربی که نسبت به کره تمایل کمتری به ذخیره شدن به‌صورت چربی شکمی دارد)، نمک، فلفل و پودر سیر را روی آن بپاشید و سریع در یک فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا برشته شوند. زمانی که برای شام بیرون می‌روید به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده همر�

زنگ صاف کردن شکم

با انجام دادن چندباره این تمرینات ورزشی می توانید قبل از فرا رسیدن تعطیلات شکمی تخت داشته باشید. مهم ترین ویژگی این تمرینات این است که می توانید آن ها را بدون نیاز به دستگاه و هر جایی که هستید، انجام دهید.

 باربری بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری

اسکوات و کشش

ابتدا پاهایتان را کمی بیشتر از عرض شانه ها باز کنید و پنجه های پا هم به سمت جلو باشند.

سعی کنید وزنتان را روی پاشنه ی پاهایتان بیاندازید و به حالت اسکووات بنشینید. حواستان باشد که هنگام قرارگیری در حالت اسکووات، زانوها از انگشتان پا جلوتر نروند.

در همان حالت اسکووات، هر دو دست خود را به سمت بالا بکشید. چند لحظه در این حالت بمانید و سپس بایستید و دستانتان را نیز آرام کنار بدن قرار دهید.

این حرکت را ۱۵ مرتبه انجام دهید.

حرکت شنا با چرخش

ابتدا در حالت پلانک قرار بگیرید و پاها و باسن را در یک امتداد نگه دارید.

بدن را به سمت زمین پایین بیاورید و با کمک دستانتان به سمت بالا و حالت پلانک برگردید.

به سمت چپ بچرخید، دستانتان را به سمت بالا بکشید و اجازه دهید لگن هم کمی بچرخد.

به حالت پلانک برگردید، دستتان را روی زمین بگذارید و یک شنای دیگر انجام دهید. وقتی دوباره به حالت پلانک برگشتید، به سمت راست بچرخید، و دست راست تان را به سمت بالا بکشید.

دوباره به حالت پلانک برگردید و دستتان را روی زمین بگذارید. تا حالا یک حرکت انجام داده اید.

این حرکت را ۱۵ مرتبه انجام دهید.

نشستن به حالت V

به پشت بخوابید، و دستانتان را سفت در کنار بدن و بالاتر از سطح زمین قرار دهید. پاهایتان را از روی زمین بلند کنید و بکشید تا در حالت ۴۵ درجه قرار گیرند. سرتان را بلند کنید تا شانه هایتان نیز از زمین جدا شوند.

هنگامی که آماده شدید، بالاتنه خود را از روی زمین بلند کنید و زانوهایتان را خم کنید. می توانید بیشتر به سمت عقب مایل باشید تا حرکت سخت تر شود و یا به سمت جلو مایل شوید تا آسان تر شود. بالا تنه خود را به آرامی پایین بیاورید و در همان هنگام پاهایتان را نیز صاف کنید. وقتی کمرتان به جز سر، شانه ها و پاها به زمین رسید، متوقف شوید.

تا حالا یک حرکت انجام داده اید.این حرکت را ۲۵ مرتبه انجام دهید.

کرانچ دوچرخه

صاف روی زمین دراز بکشید و کمرتان را به زمین بچسبانید. دستانتان را پشت سر خود بگذارید.

زانوهایتان را به سمت سینه بیاورید و کمی از شانه هایتان را از روی زمین بلند کنید.

پای راست خود را تا زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح زمین صاف کنید در همین حال بالاتنه را به چپ بچرخانید و آرنج راست و زانوی چپ را به هم نزدیک کنید. حواستان باشد که علاوه بر آرنج، قفسه سینه تان نیز حرکت کند.

حالا همین حرکت را با سمت دیگر بدن نیز انجام دهید تا حرکت کامل شود. (و حرکاتتان شبیه پا زدن دوچرخه شود).

این حرکت را ۲۵ مرتبه انجام دهید.

اتوبار  بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری

کرانچ معکوس

به پشت روی زمین بخوابید. دستانتان را روی زمین کنار خود بگذارید.

ران ها را عمود و ساق پاها را موازی با زمین نگه دارید.

زانوهایتان را به سمت سینه بیاورید.

با استفاده از عضلات شکم باسن را از روی زمین به سمت سینه بلند کنید و به آرامی به حالت اولیه برگردید.

یک دقیقه این حرکت را انجام دهید. از عضلات شکم استفاده کنید تا حرکتتان را کنترل کنید.

قارچ خورها لاغر می‌شوند؟

قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت ‌مهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها کالری کمی دارند، هیچگونه چربی یا کلسترولی در آنها پیدا نمی‌شود و مقدار نمک بسیار کمی را در خودشان جای داده‌اند. گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و... هم در قارچ‌ها وجود دارند که بهتر است با برخی از مهم‌ترین عناصر غذایی قارچ‌ها و نقش آنها در سلامت بدن آشنا شوید و البته درباره قدمت قارچ ها بیشتر بدانید.

غذای اشرافی در دوران باستان

بعضی افراد تصور می‌کنند که قارچ یک خوراکی جدید و مدرن است در صورتی‌که مصرف قارچ‌ها قدمت زیادی دارد و قارچ‌های خوراکی در سایت‌های باستان‌شناسی با قدمتی حدود 13 هزار سال پیدا شده‌اند. شواهد دیگری هم نشان می‌دهد که چینی‌ها از صد‌ها سال پیش قارچ‌خور بوده‌اند و البته از قارچ به عنوان دارو‌ها استفاده می‌کردند چون قارچ خواص زیادی دارد. مصری‌ها بر این باورند که فراعنه مصر قارچ را یک خوراکی لذیذ و خوشمزه می‌دانستند و البته یونانی‌ها هم از خواص قارچ غافل نبودند و اعتقاد داشتند، مصرف قارچ سبب افزایش قدرت سربازان جنگی می‌شود.


اتوبار بارسلون : اولین و بهترین شرکت حمل و نقل اثاثیه منزل و اداری


رومیان و یونانیان باستان و مخصوصا کسانی که طبقات اجتماعی بالا داشتند قارچ مصرف می‌کردند و در واقع قارچ یک غذای اشرافی بود اما این روزها قارچ غذای محبوبی در میان اقشار مختلف است و حتی افراد کم‌درآمد هم می‌توانند از طعم، مزه و خواص فراوان قارچ بهره‌مند شوند. قارچ‌ها کاربرد‌های متنوعی دارند و به صورت خام یا پخته مصرف می‌شوند. می‌توانید آنها را به سوپ، سالاد، ساندویچ و پیش غذاهای مختلف اضافه کرده و از خواص بیشمارشان بهره‌مند شوید.

نه گیاه است نه جانور!

بیشتر ما قارچ‌ها را نوعی از سبزیجات می‌دانیم اما شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که قارچ‌ها دسته‌ای از یوکاریوت‌ها هستند که نه گیاه هستند نه جانور؛ به آنها هتروفیت یا دگرخوار می‌گویند که در خاک و آب زندگی می‌کنند و غذای‌شان از بقایای گیاهان یا جانوران تامین می‌شود. این را هم بدانید که قارچ‌ها موجودات مقاومی هستند و می‌توانند در شرایط مختلف به زندگی ادامه دهند. بیش از 38 هزار گونه قارچ در دنیا وجود دارد که فقط بعضی از آنها خوراکی هستند.

قارچ‌های خوراکی هم در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. بعضی‌ها کلاهک باز‌تری دارند و در گروهی دیگر کلاهک بسته است. رنگ قارچ‌های خوراکی به‌طور معمول سفید یا قهوه‌ای است اما قارچ‌های سمی رنگ‌های تند و تیزی دارند که نشان می‌دهد نباید به آنها نزدیک شوید. توصیه می‌شود هنگام گشت و گذار در جنگل به هیچ عنوان به ظاهر و رنگ قارچ‌ها اعتماد نکنید و برای خوردن قارچ‌های به ظاهر خوراکی هم نقشه نکشید چون امکان سمی بودن آنها وجود دارد.

قارچ‌ها و تقویت سیستم ایمنی

بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه‌های قارچ خوراکی پیدا می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و عوامل آلرژی‌زا بالا می‌رود. بتاگلوکان در قارچ‌هایی که کلاهک پهنی دارند بیشتر دیده می‌شود.

کنترل وزن با قارچ‌ها

قارچ یک ماده غذایی سالم است که سبب می‌شود با خوردن آن احساس سیری کنید. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افزایش مصرف مواد غذایی کم‌کالری که ارزش غذایی بالایی دارند- مانند قارچ‌ها- می‌توانند جایگزین خوبی برای غذاهای پر کالری باشند، بنابراین اگر می‌خواهید پرخوری را کنار بگذارید و بدون مصرف مواد پرکالری احساس سیری داشته باشید انتخاب قارچ‌ها به شما کمک می‌کند تا به این هدف برسید، البته فیبر موجود در قارچ‌ها هم در این مسیر شما را همراهی می‌کند.

منبع خوبی از پروتئین گیاهی

قارچ‌ها پروتئین هم دارند اما نه به اندازه گوشت‌ها. هر 100 گرم قارچ حدود سه گرم پروتئین دارد اما پروتئین موجود در 100 گرم گوشت قرمز یا مرغ حدود 20 تا 30 گرم است. همین مقدار ماهی 15 تا 20 گرم پروتئین دارد، با این وجود قارچ از لحاظ داشتن پروتئین گیاهی در سطح خوبی است، به همین دلیل به گیاهخواران توصیه می‌شود برای جبران کمبود پروتئین بدن‌شان در کنار سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی حتما از قارچ‌ها کمک بگیرند.

ویتامین D در قارچ ها

یکی از بهترین راه‌های تامین ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است اما درصورتی‌که روزانه بیشتر ساعات روز را در محیطی سر بسته می‌گذرانید بهتر است با کمک برخی مواد غذایی ازجمله قارچ کمبود ویتامین D بدن‌تان را جبران کنید.

قارچ و پیشگیری از سرطان پروستات و سینه

قارچ‌ها به دلیل داشتن بتاگلوکان و اسید لینولئیک منبع غذایی خوبی برای پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات هستند. علاوه بر این اسید لینولئیک از ایجاد اثرات نامطلوب استروژن پیشگیری می‌کند. ترشح هورمون استروژن یکی از دلایل بروز سرطان سینه در زنان بعد از یائسگی است.

قارچ و دیابتی‌ها

قارچ یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت جای گیرد. قارچ چربی و کلسترول ندارد، مقدار کمی هیدرات‌کربن را در خودش جای داده و از لحاظ داشتن پروتئین در سطح خوبی قرار دارد. ویتامین، مواد معدنی، آب و فیبر هم از سایر ترکیبات موجود در قارچ هستند که به سلامت هرچه بیشتر بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کنند.

قارچ‌ها انسولین طبیعی و آنزیم‌هایی دارند که سبب شکسته شدن قند یا نشاسته موجود در غذاها می‌شوند. علاوه بر این قارچ‌ها ترکیباتی دارند که در بهبود عملکرد پانکراس، کبد و سایر غدد هورمونی درون ریز تاثیر دارند. با این روند تولید انسولین و جریان یافتن آن در طول بدن تسهیل می‌شود.

هشدار‌هایی در مورد مصرف قارچ‌ها

همه قارچ‌ها خوراکی نیستند و برخی از قارچ‌های غیرخوراکی و سمی می‌توانند کشنده باشند، البته برخی از قارچ‌های خوراکی هم برحسب اینکه در چه بستری رشد می‌کنند ممکن است سمی شوند، بنابراین هیچ وقت در محیط‌های طبیعی و جنگل‌ها با دیدن قارچ‌های به ظاهر خوراکی وسوسه نشود، مگر اینکه توسط فردی متخصص از بابت خوراکی بودن‌شان مطمئن شده باشید.

هنگام خرید قارچ در مناطق محلی اطراف شهر به فروشندگان دوره‌گرد اطمینان نکنید و از هر دستفروشی قارچ نخرید.

اگر در میان بسته قارچ‌های خوراکی متوجه شدید یکی از آنها از لحاظ بافت و رنگ با بقیه تفاوت دارد از خوردن آن صرف‌نظر کنید.

برخی از قارچ‌های سمی رنگ‌های جذاب و زیبایی دارند اما این یک قانون کلی نیست و گروهی از آنها هم شبیه قارچ‌های خوراکی هستند.

قارچ کمی دیرهضم است و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای سالخوردگان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

شستن قارچ‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی هنگام مصرف قارچ‌ها شست‌وشوی درست آنهاست، البته تا زمانی که قصد استفاده از قارچ‌ها را ندارید، آنها را نشویید. هنگام شست‌وشو آنها را به حال خودشان در آب رها نکنید چون قارچ‌ها آب را جذب می‌کنند و هنگام پخت و پز آب غذای‌تان بیشتر می‌شود. هنگام شست‌وشو کلاهک را با فشار نشویید و آن را به آرامی تمیز کنید. حتی می‌توانید با مقدار کمی آب گرد و غبار آن را بگیرید و بعد با کمک پارچه حوله‌ای ذرات سیاه روی قارچ را تمیز و درنهایت به آرامی و در زمان کوتاهی آبکشی کنید. پوست گرفتن قارچ هنگام شست‌وشو هم توصیه نمی‌شود.

سالم‌ترین روش پخت

یادتان باشد که نباید قارچ‌ها را زیاد بپزید چون بخشی از ارزش‌های غذایی‌شان را از دست می‌دهند. بهترین شیوه این است که آنها را با مقدار کمی روغن یا کره به مدت سه دقیقه در ماهیتابه تفت دهید، البته از قارچ‌های تازه و خوب شسته شده خام هم می‌توانید در ترکیب سالاد‌های مختلف استفاده کنید. قارچ‌های کبابی یا بخارپز شده هم می‌توانند در کنار غذاهای دیگری مانند انواع کباب و سالاد مصرف شوند.

پرورش قارچ در خانه

قارچ‌های خوراکی برای رویش به شرایط خاص و پیچیده‌ای نیاز ندارند و موجودات کم‌توقعی هستند، برای همین می‌توانید آنها را در خانه هم پروش دهید. البته در تولید انبوه، قارچ‌ها را در سالن‌های سیمانی پروش می‌دهند که هوای مرطوب را بهتر حفظ می‌کند. به هر حال گروهی از افراد که در خانه فضای مناسب و بزرگی دارند از راه تولید و فروش قارچ درآمدی کسب می‌کنند. به هر حال جدا از انگیزه‌های اقتصادی اگر به پرورش قارچ خانگی برای مصارف روزانه خودتان علاقه دارید و دل‌تان می‌خواهد قارچ‌های تازه‌ای مصرف کنید، بهتر است بدانید پرورش قارچ در خانه کار دشواری نیست و حتی داخل کیسه هم می‌توانید قارچ‌ها را پرورش دهید. اینگونه این ماده غذایی پرخاصیت را همیشه در دسترس دارید. فقط باید درباره اصول صحیح این کار اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید و بعد از ایجاد محیط مناست، دست به‌کار شوید.

نگهداری از قارچ‌ها

بهترین شیوه نگهداری از قارچ‌هایی که از سلفون خارج شده‌اند این است که آنها را داخل پاکت‌های کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید. قارچ‌ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت تعریق، زود‌تر نرم و فاسد می‌شوند. قارچ‌ها تا چهار روز در یخچال سالم می‌مانند اما بعد از آن تازگی‌شان را از دست می‌دهند.

آنتی‌اکسیدان‌های قارچ و ایمنی بدن

در قارچ‌ آنتی‌اکسیدان‌های خوبی هم پیدا می‌شود که سلنیوم یکی از آنهاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن محافظت کرده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا بدن از ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناک در امان بماند.